منتدي الفراشات

منتدي الفراشات

منتدي ثقافي ادبي فكاهي رياضي
 
الرئيسية<table width="4بحـثالتسجيلدخول
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
Admin
 
ايمي
 
نور العيون
 
bosey
 
tota adel
 
dodo42
 
tawfik_20006
 
اميرة مملكة الحب
 
my love
 
ارسطو
 
احصائيات
هذا المنتدى يتوفر على 7277 عُضو.
آخر عُضو مُسجل هو Gaber Hassan فمرحباً به.

أعضاؤنا قدموا 80652 مساهمة في هذا المنتدى في 15378 موضوع
سحابة الكلمات الدلالية
ايمي مسابقة تكسب اسمك اغنية الحب اغاني بانت الحلقة البنات سعاد قصيدة الركام بيها احدث المواضيع اعراب أحلى البيت لعبة لعبه اللي الاعضاء يوميات نتيجة اكتب

شاطر | 
 

 امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
casablanca
والله شغال عال العال
والله شغال عال العال


1 :
وطني :
ذكر
الجوزاء
التِنِّين
عدد الرسائل : 2343
العمر : 28
الوظيفة : computers science
sms : There's nowhere to run
I have no place to go
Surrender my heart'
body and soul
How can it be
you're asking me
to feel the things
you never show
دفئه انتى كليله حب

الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 21/02/2009
نقاط : 1707027

مُساهمةموضوع: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   الجمعة 10 أبريل 2009, 10:35 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حين طرق باب بيتنا ... ليقول لى ولد الجيران


امى تسلم عليكم وتقول عندكم .... طماطم....!!
















ابتسمت من قلب ....











وقلت له عندنا ... ولو ماعندنا زرعنا لكم بحوش بيتنا













هلا بالجار الصغير ....


منذ متى لم يطرق بابكم احد الجيران لطلب


طماط او بصل او خبز ... !!!















ربما ياحلوين يقال اننا بخير ونعمه ولم يعد الطلب من الجيران


له ضروره ... ولكن لا اعتقد


فقدنا الطلبات الصغيره بين الجيران


فقدنا طعم الجيره ...


كان الجار يطلب من جاره بصل


وبعدها يرسل له قليل من الطبخه


عيش وملح


الان تعد الطلبات بين الجيران عيب وقله ذووق ... !!


وقد تستغرب ان يطرق جارك بيتك بدون موعد واذن مسبق واتصال


وقد يتهم الجار بالجنون حين يطلب طماط


زمان لم تكن الحاله الاقتصاديه مثل الان


اليوم فواتير وديون واقساط واسعار مواد غذائيه عاليه


وعيب نطلب وندق باب الجيران...


زمان حياه بسيطه وقلوب ابسط ,,, وصغار الجيران


وجمله .... امى تسلم عليكم وتقول عندكم بصل


جميله العباره


بجمال البساطه


وجمال المحبه


وجمال روح الجيران الوحده


كنا بيت واحد


وطبخه وحده


اخبرتنى جدتى


ان الاسر قديما تشعر بمدى حاجه جارها


وترسل له من غير طلب


واذا راعى البيت قضى لبيته ماينسى جيرانه ...


واذا بقى شي من العشاء... يرسل للجيران( غريفه)


واليوم يزعل الجار من بقايا العشاء باعتبرها فضله....


ليست المساله بمجرد الطلب احلى اعضاء


وليست عباره امى تسلم عليكم وتقول عندكم طماط هى المحك


لا ....


ولكن العلاقه نفسها فقدت طعمها


فقدت دفئها


فقدت الجيره


لم تعد الحياه لها طعم بعد الاستغناء عن بصل وطمام وخبز الجيران


وحين نعطى الصغير طلبه ... نتنتظر عودته بطبق من عشاءهم ...


ليتها تعود تلك الايام ... رغم انى لم اعشها حقيقه


ولكن احيانا اتمنى عوده ايام ماضيه بزمن جميل


وجيران ترسل وتسال وتطلب


بدون قيود حياه ممله ورسميات قاتله


احضرت الطماط للولد الجيران .... ووصلت لنهايه كلامى


قول لماما امي تسلم عليكم وتقول .. اذا بقيتو شي لايردكم الا لسانكم


وخرج الصغير ولسانى حالى يقول:















شكر لك عشت معك لحظات اصبحت مفقوده .... بزمن لم يعد الجار يعرف جاره


وامى تسلم عليكم وتقول ... عندكم ردود على الموضوع

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/Ahmed kanaria
dodo42
مشرف كبير
مشرف كبير


وطني :
انثى
الدلو
الحصان
عدد الرسائل : 3934
العمر : 25
الوظيفة : ان شاء الله مهندسة معمارية
sms : وحشتوووووووونى
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 05/11/2008
نقاط : 1772867

مُساهمةموضوع: رد: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   الجمعة 10 أبريل 2009, 11:02 pm

اه عندنا اتفضل معانا
جميييل يا كازابلانكا
فعلا والله عندك حق بس على فكرة مش بس مشاعر الجيرة هى اللى اختفت دلوقتى لا حاجات تانية كتيييييييييييير مبقتش موجودة مع زيادة المشاكل والاعباء
دلوقتى اصلن الجيران مبقوش يعررفو بعضهم حتى اللى فى الشقة اللى قصادهم
للاسف الناس بقت بتتغير للاسوا

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
mohamed hossney
والله شغال عال العال
والله شغال عال العال


1 :
وطني :
ذكر
الاسد
التِنِّين
عدد الرسائل : 1820
العمر : 28
الوظيفة : civel eng
sms : ياقلب لا توجعنى بالكلام عنها
وكفى انك عليل بعشقها
فكلانا حكمت عليه الدنيا بمصيبه
ومصيبتى هجرى لها
سالت الله اللطف فى كل نازله
وان يقر عينى بها وباسلامها
وان تكون لى فى الدنيا خليله
وان تكن لى واكن لها

الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 11/12/2008
نقاط : 1748511

مُساهمةموضوع: رد: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   الجمعة 10 أبريل 2009, 11:07 pm

انت متاخر شويه انت بتتكلم عن الجيره اتكلم عن الرحمه اللى اتشالت من قلو بالبنادمين
عن الصدق اللى راح زمنه
عن الخيانه اللى بقت موضه
عن الطيبه اللى بقت عيب
كتير مش هاعرف اعدها
بس موضوعك حلو

_________________








الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
عيونه نار
مجموعة المواضيع اللميزة
مجموعة المواضيع اللميزة


انثى
الدلو
الكلب
عدد الرسائل : 1338
العمر : 21
sms : بعت ليه وخلتنى اخسر اغلى حاجه فى دنيتى
ليه لما اقبل حد لغيرك سه حاسس غربتى
ليه انت بس مالى فى عنايا مهما شوفت دايما
ليه الى جاى لو كان غيرك مش عايزة اعيشوا ابدا
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 03/09/2008
نقاط : 1809078

مُساهمةموضوع: رد: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   السبت 11 أبريل 2009, 12:20 am

الخيانه اللى بقت موضه
3ndak h2 ya mohamed

bas el modo3 gamed ya casablanca
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
casablanca
والله شغال عال العال
والله شغال عال العال


1 :
وطني :
ذكر
الجوزاء
التِنِّين
عدد الرسائل : 2343
العمر : 28
الوظيفة : computers science
sms : There's nowhere to run
I have no place to go
Surrender my heart'
body and soul
How can it be
you're asking me
to feel the things
you never show
دفئه انتى كليله حب

الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 21/02/2009
نقاط : 1707027

مُساهمةموضوع: رد: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   السبت 11 أبريل 2009, 12:25 am

شكرا يا دودى
ردك لوحده موضوع
بس انا بشوف ان الريف لسه فيه الحجات دى
ومرسى ليك يا محمد

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/Ahmed kanaria
عيونه نار
مجموعة المواضيع اللميزة
مجموعة المواضيع اللميزة


انثى
الدلو
الكلب
عدد الرسائل : 1338
العمر : 21
sms : بعت ليه وخلتنى اخسر اغلى حاجه فى دنيتى
ليه لما اقبل حد لغيرك سه حاسس غربتى
ليه انت بس مالى فى عنايا مهما شوفت دايما
ليه الى جاى لو كان غيرك مش عايزة اعيشوا ابدا
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 03/09/2008
نقاط : 1809078

مُساهمةموضوع: رد: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   السبت 11 أبريل 2009, 12:40 am

awya tb3n el ref lesa fe al hagat de
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
casablanca
والله شغال عال العال
والله شغال عال العال


1 :
وطني :
ذكر
الجوزاء
التِنِّين
عدد الرسائل : 2343
العمر : 28
الوظيفة : computers science
sms : There's nowhere to run
I have no place to go
Surrender my heart'
body and soul
How can it be
you're asking me
to feel the things
you never show
دفئه انتى كليله حب

الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 21/02/2009
نقاط : 1707027

مُساهمةموضوع: رد: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   السبت 11 أبريل 2009, 12:43 am

ايوة يا عيونه
عندك حق
ومرسى ليك

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/Ahmed kanaria
عيونه نار
مجموعة المواضيع اللميزة
مجموعة المواضيع اللميزة


انثى
الدلو
الكلب
عدد الرسائل : 1338
العمر : 21
sms : بعت ليه وخلتنى اخسر اغلى حاجه فى دنيتى
ليه لما اقبل حد لغيرك سه حاسس غربتى
ليه انت بس مالى فى عنايا مهما شوفت دايما
ليه الى جاى لو كان غيرك مش عايزة اعيشوا ابدا
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 03/09/2008
نقاط : 1809078

مُساهمةموضوع: رد: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   السبت 11 أبريل 2009, 12:55 am

thanks casablanca
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
casablanca
والله شغال عال العال
والله شغال عال العال


1 :
وطني :
ذكر
الجوزاء
التِنِّين
عدد الرسائل : 2343
العمر : 28
الوظيفة : computers science
sms : There's nowhere to run
I have no place to go
Surrender my heart'
body and soul
How can it be
you're asking me
to feel the things
you never show
دفئه انتى كليله حب

الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 21/02/2009
نقاط : 1707027

مُساهمةموضوع: رد: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   السبت 11 أبريل 2009, 1:11 am

ماشى يا جميل
نورتى

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/Ahmed kanaria
ايمي
ملك المنتدي
ملك المنتدي


1 :
انثى
الاسد
القرد
عدد الرسائل : 6847
العمر : 36
الوظيفة : ربة بيت
sms : لا اله الا الله وحده لاشريك له
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 03/01/2009
نقاط : 1740856

مُساهمةموضوع: رد: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   السبت 11 أبريل 2009, 11:07 am

والله موضوعك جميل جدا
الواحد كان زمان حاسس بلمة الجيران
ويعتبرهم اكثر من الاهل ويطبقو المثل الي يقول الجار قبل الدرا
اما بزمانه الدار اولا وشكلو ايه ومبني باي طراز
وحتى للاسف محدا يعرف اسم جاره
ونسينا الحديث الشريف وهو يوصي بسابع جار
وفعلا افتقدنا كثير من الحميميه بموعاملتنا للجار

الف شكر ليك موضوع فعلا حلو

_________________
]
}أناَ ليْ قلبُ ...
ماَ يحُــقـَـدْ.., و لاَ يحُسَد.., و لاَ يغَـــتُـــاَبـ.ْ .
لإنْ النَاسْ مَن تُخطيْ
لهاَ ربٍ يجُاَزيـــٌــهـاَ. .
ولاَ اندُمْ علَىْ البَايـُعْ
ولاَ احُــزَنْ عـُـلىْ اللَعــُـاَبـ.ْ .
وناَس ٍ ماَتقُـــدرَنيْ أطنَــشُهاَ..واجُاَفيـهُـــــُـاَ ... }
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
casablanca
والله شغال عال العال
والله شغال عال العال


1 :
وطني :
ذكر
الجوزاء
التِنِّين
عدد الرسائل : 2343
العمر : 28
الوظيفة : computers science
sms : There's nowhere to run
I have no place to go
Surrender my heart'
body and soul
How can it be
you're asking me
to feel the things
you never show
دفئه انتى كليله حب

الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 21/02/2009
نقاط : 1707027

مُساهمةموضوع: رد: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   السبت 11 أبريل 2009, 4:09 pm

بس تعرفى الشباب فيهم خير
لعرف شباب بيحولو يعرفو جيرنهم
ويشوفوهم
يمكن عندهم بنت حلوة
فيهم الخير

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/Ahmed kanaria
dodo42
مشرف كبير
مشرف كبير


وطني :
انثى
الدلو
الحصان
عدد الرسائل : 3934
العمر : 25
الوظيفة : ان شاء الله مهندسة معمارية
sms : وحشتوووووووونى
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 05/11/2008
نقاط : 1772867

مُساهمةموضوع: رد: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   السبت 11 أبريل 2009, 10:38 pm

ههههههههههههههه
اه هو دا المهم بنت الجيران الحلوة

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
mohamed hossney
والله شغال عال العال
والله شغال عال العال


1 :
وطني :
ذكر
الاسد
التِنِّين
عدد الرسائل : 1820
العمر : 28
الوظيفة : civel eng
sms : ياقلب لا توجعنى بالكلام عنها
وكفى انك عليل بعشقها
فكلانا حكمت عليه الدنيا بمصيبه
ومصيبتى هجرى لها
سالت الله اللطف فى كل نازله
وان يقر عينى بها وباسلامها
وان تكون لى فى الدنيا خليله
وان تكن لى واكن لها

الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 11/12/2008
نقاط : 1748511

مُساهمةموضوع: رد: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   الأحد 12 أبريل 2009, 12:28 am

انا مش قصدى ان الموضوع مش حلو لا الموضوع جامد بس الواحد بقى تعبان من كتر المشاكل حوليه والدنيا اللى زى الغابه

_________________








الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
casablanca
والله شغال عال العال
والله شغال عال العال


1 :
وطني :
ذكر
الجوزاء
التِنِّين
عدد الرسائل : 2343
العمر : 28
الوظيفة : computers science
sms : There's nowhere to run
I have no place to go
Surrender my heart'
body and soul
How can it be
you're asking me
to feel the things
you never show
دفئه انتى كليله حب

الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 21/02/2009
نقاط : 1707027

مُساهمةموضوع: رد: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   الأحد 12 أبريل 2009, 1:53 am

نورت يا محمد
ويمكن يكون عندك حق

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/Ahmed kanaria
nona love
مجموعة المواضيع اللميزة
مجموعة المواضيع اللميزة


انثى
العقرب
التِنِّين
عدد الرسائل : 1070
العمر : 28
الوظيفة : طالبه وهتجنن خلااااص
sms : DON'T cry over anyone who won't cry over you
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 21/09/2008
نقاط : 1797620

مُساهمةموضوع: رد: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   الأحد 12 أبريل 2009, 2:57 am

انا اصلا معرفش الجيران اللى حوالينا

_________________

ضح بدقيقتين من وقتك لتمحى زنوبك
http://www.shbab1.com/2minutes.htm
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
casablanca
والله شغال عال العال
والله شغال عال العال


1 :
وطني :
ذكر
الجوزاء
التِنِّين
عدد الرسائل : 2343
العمر : 28
الوظيفة : computers science
sms : There's nowhere to run
I have no place to go
Surrender my heart'
body and soul
How can it be
you're asking me
to feel the things
you never show
دفئه انتى كليله حب

الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 21/02/2009
نقاط : 1707027

مُساهمةموضوع: رد: امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟   الأحد 12 أبريل 2009, 3:49 am

هو ده المطلوب يا نونا

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/Ahmed kanaria
 
امي تسلم عليكم وتقول عندكم طماطم....!؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدي الفراشات :: فضفضة الفراشات :: المنتدي العام-
انتقل الى: